Måndagsträningar ??

Fråga:

Hej! Här kommer en fråga ni kan fundera på.

Vad kan man göra för att få fart på måndagsträningarna? Alla 20 i laget kan ju inte ha koma eller är det så?

/johannes, FBC Uppsala

Svar:

Hej,

Intressant fråga.

Oavsett nivå är min åsikt att man inte har tid att ”slänga bort” några träningstillfällen. Tränar laget 2-3 gånger i veckan är det 33-50% som går bort och på elitnivå där man tränar i princip varje dag så är marginalerna så små att varje dålig träning är en förlorad sådan.

Hur hårt man kan träna dagen efter match är också en viktig fråga. Några behöver återhämtning men detta innebär inte att de som vilat under helgen eller som spelade fredag, lördag ska få en för lugn träning. Därför kan man dela upp vissa övningar och visa att man tar de som faktiskt är trötta på allvar.

Jag tolkar frågan som att du inte önskar att måndagsträningarna ska vara loja och att gruppen normalt sett senare i veckan är mer engagerad.

Om vi bortser från:

-Ibland kan det vara bra att ha en träning som är mer uppsluppen (loj) där man fokuserar på att ha roligt

-En sen match på söndagar kan göra att måndagarna blir mer av rehabkaraktär.

Viktigt tror jag är att man inte kör på ”skuldspåret”, typ ”Jag lägger minsann en massa tid på er”. Det blir bara tråkigt och innebandy ska vara kul.

Så jag tror att det första är att ta frågan på allvar för sig själv. Tycker du som tränare att det jag beskriver ovan är viktigt så får man steppa upp som ledare och visa det på alla sätt.

-Kom i tid till träningen

-Ha en bra energi själv

-Planera träningen väl

-Börja träningen med snack där man talar om vilka förväntningar man har på träningen

-Kör en pepp/fokusering innan man går in på planen. (beroende på ålder kommer det att ta lite tid för de andra att vänja sig , men det kommer)

-Planera en träning med mycket av det som är roligast. Fråga gärna spelarna (men inte direkt i anslutning till träningen)

-Ta ett kort snack efter träningen och berätta att energi ger energi.

På detta sätt får du med dig majoriteten av spelarna och man måste komma ihåg att många vill ha energirika träningar. Du stödjer då dem att dra med sig de som är loja (sådana finns också alltid).

Skulle det inte fungera får man göra det igen och igen och igen….

Sedan finns det förstås olika knep som man kan ta till men som jag inte är ett stort fan av. Man kan avbryta träningen och skicka hem spelarna (ingen vill åka dit i onödan). Man kan göra en riktigt uselt planerad träning och sedan fråga spelarna vad de tyckte och förklara varför den blev dålig. Man kan ställa in träningen innan. Man kan använda skuldkänslor osv.

Testa och återkoppla gärna till oss om rådet gav dig något.

Coacha väl!

Svicke

Försäsongen. Inspirerande eller en lång väntan på serien?

September är här. Lika oväntat och snabbt , som alltid.

För de flesta lagen har försäsongen pågått ett tag. Nu ska målsättningar sättas, formationer skapas och special teams ska få specialgnuggningar. För de olika lagen i seriesystemet kan det se ut på flera sätt. Lagen i de lägre serierna arbetar fortfarande med att få alla spelare tillgängliga från sommarkänslan eller från andra idrotter medan lagen högre upp inte har det problemet.

För egen del tycker jag att denna del av året är härlig. Det känns fräscht och spännande! Den grupp man arbetar med börjar till stora delar om i sin resa och man får chanson att forma det som förhoppningsvis ska bli en framgångsrik grupp. Så känner jag men det finns många som mest väntar på att de roliga seriematcherna ska sätta igång. Träningsmatcher är mest något som ska avverkas.

Har man vid den här tiden inte satt sin grundidé för hur gruppen ska vara , vilken värdegrund man ska ha och vilka hygienfaktorer som ska finnas är det hög tid.

Har du gjort det för din grupp? Berätta gärna hur ni tanker?

//Svicke